Är vi alla kriminella?

Rick Falkvinge skriver på sin blogg idag om hur vi tvingas att uppföra oss som simpla brottslingar för att kunna behålla vår integritet – om hur vi tvingas bete oss som kriminella för att själva skydda vår rättssäkerhet.

Det som Rick beskriver är idag nödvändigt!

Det är nödvändigt om hans data garanterat ska fortsätta att vara hans data. Någon myndighet kan fortfarande förstöra informationen men det är fortfarande hans data man förstör.

Det är ju helt otroligt att beslagtagna datorer inte återlämnas? Ändå är det så. När hårddiskarna kopierats så kan ju datorerna lämnas tillbaka – dagen efter ett tillslag. För staten är ju en kostnad på några tusen för hårddiskar att kopiera innehållet till inte mycket.

Varför lämnas datorerna inte tillbaka då? Är det alltså ett förtäckt straffutmätande utan dom det egentligen handlar om?

Jag blir upprörd när jag läser detta!

Är polisen alltså utredande, dömande och straffande makt – allt i en person? Behöver vi alls domstolar?

Det finns i svensk lagstiftning bestämmelser om att man inte behöver vittna i domstol om sig själv. Man kan välja att vara helt tyst om man vill. Inget straff följer om man skulle välja att vara tyst. För den som endast är vittne så är det annorlunda. Domstol kan utdöma vite om man vägrar uttala sig som vittne.

I England är det alltså inte så. I England får man straff om man inte anger sig själv. Det är ju konsekvensen av att man kan straffas för att inte lämna ut lösenord.

Vi ser på filmer från USA att polisen måste upplysa gripna om deras rättigheter:

”You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you in a court of law. You have the right to speak to an attorney. If you cannot afford an attorney, one will be appointed to you. Do you understand these rights as they have been read to you?

Detta gäller alltså inte i England eller åtminstone inte information som man inte har i huvudet utan istället förvarar i en dator.

Skulle Sverige få en lag som den de har i England att lösenord måste lämnas ut till polisen om de begär det så är jag ledsen – Jag skulle i så fall ta det straff som total vägran att lämna ut lösenord skulle föra med sig!

Jag skulle få rejäla böter eller fängelse! Utan att blinka dessutom, så kom an!

Det sägs att det underlättar för den som försöker att knäcka krypterade system att känna till delar av innehållet. För den som försöker knäcka krypteringen av Piratpartiets medlemsregister så kan de titta efter mitt namn där om de tror att det underlättar. Det finns där! Nu tror jag att krypteringen är bättre än så och något behov att knäcka denna kryptering för att se om mitt namn är med behövs inte.

Jag erkänner detta förbehållslöst!

Jag vill också ha ett samhälle – en gemenskap – där jag kan känna mig trygg från övergrepp från mina och dina – våra – egna myndigheter.

Därför kommer jag att rösta på Piratpartiet den 19 september!

Det här inlägget postades i Framtiden, Hotbild, Piratfrågor, Piratpartiet, Val2010. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Är vi alla kriminella?

  1. Ping: Tweets that mention Är vi alla kriminella? | Hans Blogg -- Topsy.com

  2. Ping: opassande » Blog Archive » Får man ha roligt i politiken?

Kommentera

